Дистанційне навчання 5 клас
27.05 Повторення вивченого за рік
25.05 Узагальнення
20.05 Заповідники, заказники, національні парки та їх значення для збереження природи Землі
Заказник
Національний природний парк
Для допитливих!
https://www.nationalparks.in.ua/
Д/З Опрацюй § 48. Запиши природоохоронні об'єкти
своєї місцевості
Опрацюй !!!
Запам'ятай!
ЗаповідникЗаказник
Національний природний парк
Для допитливих!
https://www.nationalparks.in.ua/
Д/З Опрацюй § 48. Запиши природоохоронні об'єкти
своєї місцевості
18.05 Охорона природи. Червона книга України
Створи сторінки Червоної книги своєї місцевості ("Рослинний світ" або "Тваринний світ")
Переглянь відеоматеріал!!!
Заповни сторінку робочого зошита
Д/З Опрацюй § 47Створи сторінки Червоної книги своєї місцевості ("Рослинний світ" або "Тваринний світ")
13.05 Навчальний проєкт "Смітити не можна переробляти" (про друге життя побутових речей)
Переглянь відео
НАВЧАЛЬНИЙ ПРОЕКТ «СМІТИТИ НЕ МОЖНА ПЕРЕРОБЛЯТИ»
Мета: навчитися перетворювати вже використані речі, заощаджувати власні кошти, зберігати природні багатства та запобігати забрудненню довкілля.
Хід роботи
Завдання 1. Розглянь мал. 1, 2, що ілюструють повторне використання вживаних речей. Запропонуй свої ідеї подібного «другого життя» використаних речей.
Завдання 2. Підготуй необхідні матеріали для здійснення наміченої ідеї повторного використання вживаних речей.
Мал. 1. «Друге життя» використаних речей
Мал. 2. Ідеї для окраси подвір’я
Завдання 3. Зроби нову річ. Покажи, як її можна використовувати. Сфотографуй свої дії і результати роботи для звіту.
Завдання 4. Спробуй визначити (приблизно), скільки коштувала б нова така річ. Порівняй її вартість із затратами на річ, створену проекту.
Завдання 5. Проаналізуй досягнення й недоліки виконаного проекту та поставте правильно кому в його назві: «Смітити не можна переробляти».
Завдання 6. Підготуй звіт про виконання свого проекту. Він може бути у формі усного виступу, рекламного постера, мультимедійної презентації.
06.05 Екологічні проблеми та їх розв'язування
Правильні твердження познач знаком
«+», неправильні – знаком «-».
□ Наш дім — Земля. Іншого немає
і не буде!
04.05 Зміни в природі, що виникають унаслідок природних чинників і діяльності людини
1. До складу природи входять живі організми і фактори неживої природи.
2. В природі тварини, рослини і людина між собою пов’язані.
3. Стрімкі потоки води не можуть заподіяти ґрунтам шкоди.
4. У місцях землетрусів змінюється земна поверхня.
5. Лісосмуги на відкритих місцевостях послаблюють руйнівну силу вітру.
6. Забруднення води, повітря, ґрунтів ніяк не впливає на життя людини.
7. Насаджені ліси, родючі поля, зарибнені ставки – це позитивний вплив
людини на природу.
8. В останні роки людина дуже мало втручається в природу.
9. Вимивання гірських порід
підземними водами спричиняє утворення ставків на поверхні.
10. Землетруси і вулкани – цікаві і цілком
безпечні природні явища.
11. Сонце впливає на зміну земної поверхні.
12. В гірських породах утворюються печери внаслідок раптових зливових
дощів.
Переглянь відео
«Словникова робота»
Згадай,
що означають слова «екос», «логос». Сформулюй визначення поняття «екологічні
проблеми».
Екологічні
проблеми - це негативні зміни, що наступають у природі
під впливом різних чинників.
Заповни сторінку робочого зошита за темою уроку
Поради еколога
□ Не забруднюй річки, джерела,
ґрунти своєї землі.
□ Візьми за правило — щороку
посади одне дерево і доглядай за ним.
□ Потрібно зробити все для того,
щоб зберегти різноманітність земних рослин і тварин.
□ Не можна використовувати
природні види тварин і рослин з такою інтенсивністю, що вони вже не можуть
відтворитись.
□ Природні ресурси і все, що з
них виготовлено, використовуй ощадливо.
Д/З Опрацюй § 46.
Підготуй міні-проект «Смітити
не можна переробляти» (про «друге життя» побутових
речей)
Переглянь відео
Опрацюй та проаналізуй!!!
Таблиця «Зміни природи під впливом людини»
Зміни, які відбуваються
|
Негативні процеси
|
Позитивні процеси
|
Зміна площі лісів | Площа багатьох лісів(особливо тропічних) зменшується внаслідок інтенсивного вирубування. Від цього порушується: • водний режим, • вимирання багатьох видів живих організмів, • зміна клімату | У багатьох розвинених країнах проводять роботи щодо віднов-лення лісів. Це зменшує ризик вимирання багатьох видів організмів, • оптимізує клімат відповідних регіонів |
Збільшення площі орних земель | Виникає загроза • знищення деяких екосистем (особливо степових), • вимирання багатьох видів живих організмів, • зміна кліматичного режиму, • зміна гідрологічного режиму розораних регіонів | • Збільшення кількості домашніх тварин і культурних рослин, • запобігання загрози голоду для більшості країн світу |
Зміна чисельності окремих видів живих організмів | Зниження чисельності може призводити до вимирання видів і порушення процесів життєдіяльності інших видів в уражених екосистемах | Контроль кількості переносників або збудників важких захворювань дозволяє припинити виникнення епідемій і врятувати багато життів |
Таблиця «Зміни природи під дією природних чинників»
Чинник
|
Зміни, які відбуваються
|
Сонце | Промені Сонця нагрівають тверді породи вдень, які вночі охолоджуються. Зміни температури викликають поступове виникнення мікроскопічних тріщин, які поступово збільшуються і руйнують породу |
Вода | Вода взимку замерзає у тріщинах, розширює їх і породи руйнуються. Вода сильний розчинник і вимиває з гірських порід і грунтів розчинні речовини. Внаслідок цього ґрунти втрачають родючість, а в гірських породах утворюються печери. Механічна дія крапель води або невеликих її струменів також може спричинити руйнування навіть каменів |
Вітер | Вітри великої швидкості зносять верхній шар ґрунту. А наявні у потоках вітру піщинки шліфують каміння не гірше, ніж наждак |
Виверження вулканів | Вулкани можуть спричинити великі руйнування і вкривати попелом сотні і навіть тисячі квадратних кілометрів навколишньої місцевості, спричиняючи загибель великої кількості живих організмів |
Землетруси | Землетруси можуть змінювати рельєф земної поверхні і викликати велетенські хвилі цунамі, що також призводять до трагічних наслідків |
Склади пам'ятку "Правила поведінки у природі"
29.04 Людина - частина природи. Зв'язок людини з природою
Опрацюй Презентацію. Заповни відповідну сторінку в робочому зошиті.
Переглянь відео
Д/З Опрацюй § 45(ст.198-199)
27.04 Виконай Контрольна робота, зроби скріншот свого результату і відправ на Viber(Ірина Зрум)
22.04 ПРАКТИЧНЕ ЗАНЯТТЯ. ОЗНАЙОМЛЕННЯ З НАЙПОШИРЕНІШИМИ Й ОТРУЙНИМИ РОСЛИНАМИ, ГРИБАМИ І ТВАРИНАМИ СВОЄЇ МІСЦЕВОСТІ
Опрацюй !!!Презентація
Пропоную дізнатися про 8 отруйних рослин, які розповсюджені на території України
Запамятай!!!
Опрацюй !!!Презентація
Пропоную дізнатися про 8 отруйних рослин, які розповсюджені на території України
Борщівник
Зовнішній вигляд: Рослина має високе стебло і велике листя. Може виростати до трьох метрів. Квіти білого або рожевого кольору, суцвіття у формі парасольки.
Де росте: Біля доріг, розташованих біля лісу. Також – на галявинах і пустирях.
Чим небезпечний: При контакті зі шкірою підвищує її чутливість до ультрафіолету, може викликати опік 1-3 ступеня. Наслідки відчутні не одразу – опіки проявляються через кілька годин після контакту. Якщо вже так вийшло, що дитина вирішила дослідити цю рослину і сік потрапив на шкіру, ретельно промийте її водою з милом і не з'являйтеся на сонці протягом двох днів.
Аконіт (Борець)
Зовнішній вигляд: Росте кущами. Має округле листя і квіти темно-синього або фіолетового кольору.
Де росте: На березі річок, гірських луках і навіть біля доріг. Головний критерій його розташування – вологий ґрунт.
Чим небезпечний: Містить отруйний алкалоїд – аконітин. При контакті зі шкірою викликає свербіж, а якщо аконіт виявиться в роті – не уникнути опіків і болю. Після контакту з рослиною швидко погіршується стан – спочатку частішає, а потім уповільнюється дихання, може бути запаморочення, параліч м'язів, зниження температури і озноб, мимовільне сечовипускання. Для летального результату достатньо всього двох міліграмів аконітину.
Блекота чорна
Зовнішній вигляд: Відрізняється дуже неприємним запахом. Але її плоди ву формі глечика можуть зацікавити малюка. Блекота виростає до півтора метра у висоту, має липке листя і великі квіти брудно-білого або жовтуватого кольору з ворсинками.
Де росте: Біля доріг або житлових будинків, на оброблюваних полях.
Чим небезпечна: Отруїтися цією рослиною можна, спробувавши насіння або молоді паростки. Ознаки отруєння з'являються вже через 10-20 хвилин. Пересихає в роті, починається хрипота, червоніє шкіра, збільшуються зіниці. При складних випадках дитина може втратити свідомість або навіть впасти в кому.
Беладонна
Зовнішній вигляд: Має високі стебла і багато відгалужень. Але найцікавішими для малюка будуть плоди. Вони схожі на маленькі ягоди вишні і навіть солодкі на смак.
Де росте: Любить букові, дубові та інші ліси. Зростає також на узліссях, біля річок.
Чим небезпечна: Перші ознаки отруєння з'являються протягом 20 хвилин. У людини хрипить голос, пересихає горло, частішає серцебиття, розширюються зіниці. Отруєння може мати летальні наслідки - від паралічу легенів або судинної недостатності.
Болиголов плямистий
Зовнішній вигляд: Листя молодої рослини схожі на моркву, петрушку або кріп, тому його можна не розпізнати. Суцвіття формою схоже на парасольку, і складається з безлічі дрібних квіток.
Де росте: На пустирях, біля доріг, на городах, лісових галявинах, луках. Можна його зустріти і на звалищах, і біля залізниць.
Чим небезпечний: Рослина може викликати головний біль і запаморочення. Також ознаками отруєння є підвищення тиску, прискорене серцебиття, нудота. Зіниці розширюються, шкіра блідне, ковтати стає складно, з'являються судоми і навіть висхідний параліч. Є ризик померти від задухи. А в результаті контакту зі шкірою з'являється дерматит.
Віх отруйний (Цикута)
Зовнішній вигляд: Має розгалуджене стебло, двопере і трьохпере листя. Влітку з'являються білі маленькі квіти, що утворюють парасольку.
Де росте: Любить вологий ґрунт. Росте на заплавних луках, біля річок та озер.
Чим небезпечний: Якщо віх потрапив в шлунок, протягом 20 хвилин виявляються перші ознаки отруєння – пронос і блювота. Також серед симптомів – підвищене слиновиділення, біль у животі і припадки, які можуть призвести до смерті.
Вовчі ягоди
Зовнішній вигляд: Невеликий чагарник. Квітки рослини мають зеленуватий або рожевий відтінок. Плоди - невеликого розміру і червоного кольору.
Де росте: У лісах, також використовується як декоративна рослина.
Чим небезпечний: Червоні плоди рослини дуже привабливі для дітей. Але всього кілька штук цих ягід можуть викликати летальний результат. Ознаки отруєння: блювота, судоми, біль у животі, сильне слиновиділення. Якщо ж дитина просто доторкнеться до листя рослини, на шкірі можуть виникнути опіки і пухирі.
Дурман звичайний
Зовнішній вигляд: Рослина має великі білі квіти у вигляді труб і велике листя.
Де росте: У сирих місцях, біля доріг, житлових будинків.
Чим небезпечний: Особливо отруйне насіння дурману. Отруєння можна виявити за такими ознаками: розширені зіниці, внутрішньоочний тиск, прискорене серцебиття, блювота, головний біль. Якщо після потрапляння рослини в шлунок дитини, вона вип'є води, в роті з'явиться неприємний смак.
Вибери із переліку назви отруйних рослин,
комах, тварин. Запиши у зошит!!!
мухомор
|
підберезовик
|
підосичник
|
лисичка
|
шампіньйон
|
трюфель
|
білий
|
опеньок
|
жук
|
муха
|
джміль
|
комар
|
бабка
|
коник
|
оса
|
бджола
|
мак
|
мальва
|
Запамятай!!!
Корисні поради екологів:
Д/З Підготуй повідомлення про отруйні рослини, гриби і тварини своєї місцевості
13.04 Екосистеми
Склади ребус за темою "Екосистеми" використовуючи Генератор ребусів
08.04 Вплив на організми чинників живої природи. Угруповання організмів
Угроповання - сукупність організмів, які живуть на одній території.
Ланцюг харування(живлення) — це певна послідовність у передачі речовин і енергії, у якій кожна попередня ланка є їжею для наступної.
06.04 Ґрунтове середовище життя.
Опрацюй презентацію Ґрунтове середовище життя
Які пристосування до життя у ґрунтовтому середовищі мають ці тварини?
сліпак кріт
Виконай завдання в робочому зошиті за темою уроку.
Д/З § 42 Розгадай вікторину
25.03 Водне середовище життя
1. Необхідно знати отруйні рослини, їх токсичні властивості і особливості впливу на людину.
2. Не відпочивати на природі у місцях зростання і в період цвітіння, отруйних рослин.
3. Не використовувати при самолікуванні невідомі рослини.
4. Не пробувати на смак невідомі рослини.
5. Не вирощувати в кімнаті й на присадибній ділянці отруйні рослини, ягоди, квіти.
6. Не залишати в кімнаті на ніч, особливо в спальні, букети запашних рослин і квітів
7. Не торкатися невимитими руками до слизовим і особливо очам.
8. Знати симптоми і перші ознаки отруєння, прийоми надання першої допомоги.
Д/З Підготуйся до контрольної роботи. Повтори §33- 44.
Виконай тестові завдання на ст.194-195
(Фотозвіт відправ у Viber Ірина Зрум)
15.04 Рослинний і тваринний світ своєї місцевості
Як співіснують
різні живі істоти на спільній території? Що впливає на взаємозв'язки між ними?
Це цікаво! Ліс - джерело життя
⇒Розподіли рослини і тварини за місцем їх проживання
Сосна, береза, вільха, граб, бук, дуб, ліщина, рогіз, черемха, латаття біле, глечики жовті, водяний горіх, папороті, очерет, мохи, суниці, чорниці, слимаки, лебідь, павуки, п'явки, риби, кліщі, амеба, комахи, жаби, інфузорія, їжак, кріт, білка, яструб, глухар, тетерук, зозуля, сова, дятел,чапля, лелека, лось, миша лісова, соня.
Запишіть результати
роботи у таблицю "Рослини і
тварини лісу, болота та озера".
Організми та ознаки їхнього
пристосування
|
Екосистеми
|
||
Ліс
|
Болото
|
Прісна
водойма
|
|
Рослини
|
|||
Ознаки
пристосування
рослин
|
|||
Тварини
|
|||
Ознаки
пристосування
тварин
|
Д/З Підготуй повідомлення про отруйні рослини, гриби і тварини своєї місцевості
13.04 Екосистеми
! Екосистема — це сукупність живих організмів, які пристосувались до спільного існування в певному середовищі життя, утворюючи з ним єдине ціле.
Опрацюй презентацію Екосистеми
Заповни робочий зошит
Д/З Опрацюй §44 Користуючись текстом параграфа і додатковими джерелами, наведи приклади організмів, що населяють різні яруси лісуСклади ребус за темою "Екосистеми" використовуючи Генератор ребусів
08.04 Вплив на організми чинників живої природи. Угруповання організмів
Опиши умови, у яких мешкатиме копитна тварина, наприклад, зебра та хижак - ведмідь. Зазнач, без яких чинників живої природи вони не обійдуться.
Опрацюй Презентацію. Заповни відповідну сторінку робочого зошита.Запам'ятай!!!
Угроповання - сукупність організмів, які живуть на одній території.
Ланцюг харування(живлення) — це певна послідовність у передачі речовин і енергії, у якій кожна попередня ланка є їжею для наступної.
Ланцюги живлення записують так:
1. Зелені рослини — заєць — вовк.
2. Зелені рослини — жук — синиця — яструб.
3. Зелені рослини (водорості) — дафнії — карась — щука.
Склади Ланцюг живлення
Д/З Опрацюй §43, завдання 5-6(ст.188)
Проаналізуй ментальну карту
Які пристосування до життя у ґрунтовтому середовищі мають ці тварини?
сліпак кріт
Виконай завдання в робочому зошиті за темою уроку.
Д/З § 42 Розгадай вікторину
25.03 Водне середовище життя
Опрацюй Презентацію
Виконай завдання в робочому зошиті за темою уроку.
Д/З Прочитай § 41
23.03 Різноманітність середовищ життя організмів
Опрацюй презентацію Наземно-повітряне середовище.
Заповни сторінку в робочому зошиті.
Дай відповіді на запитання!
Які пристосування є в даних рослин для життя в умовах недостатнього зволоження?
Верблюжа колючка Кактус
А в цих тварин?
Скорпіон Верблюд
Д/З Опрацюй § 40. Склади кросворд за темою використовуючи Кросворд онлайн
18.03 Опрацюй §39 Пристосування організмів до періодичних змін умов середовища. Склади план.
Д/З Напиши у зошиті, які зміни відбуваються у рослин і тварин нашої місцевості у різні пори року